Iklan Nuffnang

Gayat / Fear of Heights / Acrophobia

alriana5604@gmail.com - AL The One

Assalam,

Bros & Sis,

Kita semua sebagai manusia mesti ada masalah ini, kan?

Iaitu masalah takut berada di tempat tinggi atau pun menaiki apa2 yang tinggi, termasuklah pesawat atau pun kapalterbang.
Tahukah kita bahawa fobia/ketakutan kepada suasana/keadaan di tempat yang tinggi dipanggil istilahnya sebagai ‘ACROPHOBIA’ ?



Seringkali di’popular’kan dengan istilah ‘Vertigo’, sebenarnya ia tidak tepat dengan pengertian sebenar ‘Acrophobia’.Vertigo lebih bermaksud seseorang yang berperasaan (seolah2 terasa) berpusing2 apabila berada di sesuatu ketinggian apabila dia memandang ke bawah.Sedangkan, keadaan sebenar tidak berpusing2.Inilah yang dimaksudkan Vertigo.



Sila rujuk di sini :

ACROPHOBIA

Saja2 lah saya bercerita mengenai Acrophobia atau pun kita sebut sebagai GAYAT ini di blog saya.

Bukan apa, dahulunya saya seorang yang boleh digelarkan penghidap Acrophobia yang agak tegar juga lah.

Bila berada di tempat tinggi sikit mulalah gelisah dan rasa semacam saja.Rasa seolah2 nak terjatuh saja dari tempat tinggi itu.Mungkin saya kuat sangat berimaginasi kot…

Tambahan pula bila mendengar berita2 yang menakutkan dan amat mengerikan seperti kapalterbang terhempas, Cable Car SkyWay di Genting Highlands pernah terhempas/terjatuh dan juga Roller Coaster yang tiba2 tercabut dari ‘rail’nya dan terjatuh ke bawah dari ketinggian tertentu,Ya Allah, sungguh menakutkan ! Minta perlindungan daripada Allah.




Sebab itulah, hingga kini jika melibatkan sebarang ‘event’, permainan di taman tema (Theme Park) dan juga menaiki kapalterbang saya masih lagi merasai ketakutannya.Namun, semuanya saya berharap dan bermohon kepada Allah agar menyelamatkan saya dan juga keluarga saya dari berlakunya sebarang kecelakaan.



Saya memang gayat tetapi saya lawan perasaan ini sedikit demi sedikit sehingga saya menjadi berani dan bertambah berani.

Pengalaman memecah perasaan takut kepada suasana ketinggian ini bermula dengan kesungguhan dalaman diri saya sendiri dan juga berpandukan doa2 tertentu.Jangan lupakan Allah, sentiasa berharap kepadaNYA dan juga jangan terlalu gembira bila berada di tempat/keadaan di sesuatu ketinggian.

Pendek kata, berpandukan nasihat dan kata orang2 tua, kita perlu sentiasa beringat.Orang putih kata ‘anything can happen’.Jadi jangan gembira berlebihan ketika berada di tempat tinggi.

Ini 10 Therapy dan petua saya mengatasi rasa gayat :

1.Baca Bismillah, baca doa (Bahasa Melayu pun boleh) untuk mohon perlindungan Allah dan mohon keselamatan daripada NYA.

2.Dalaman diri kita sendiri perlu kuat, mahu mencuba dan fokus.


3.Jangan kerap sangat lihat ke bawah dari lokasi ketinggian kita berada.


4.Cuba buat2 biasa/berlagak biasa, jangan diamkan diri, bercakap2 sedikit.

5.Kalau ada apa2 untuk dikunyah, seperti ‘chewing gum’ atau gula2 jenis ‘hisap’ lagi elok.Contohnya ‘lolly pop’.

6.Perlu bergerak2 sedikit, paling tidak bahu, kaki atau tangan.Contohnya ketika di dalam Cable Car, Kapalterbang, menaiki Belon Udara Panas (Hot Air Balloon),menaiki/berada di menara2 yang tinggi atau pun melakukan aktiviti lasak seperti SkyTrax, abseiling dan ‘flying fox’.



7.Elakkan fikir perkara2 negatif seperti kemungkinan akan jatuh, terlucut dari tempat penggantungan dan juga terhempas.Fikir saja, ‘I Can Do It’.Inshaa Allah kita akan melepasinya dan berjaya.



8.Jangan cuba untuk menakut2kan orang lain, atau men’psiko’ orang lain yang juga berada di suasana ketinggian yang sama dengan kita.Ingat, jika kita khianat orang, Allah akan balas kepada kita pula.

9.Lupakan saja ketinggian itu, (contohnya ketika di dalam kapalterbang), buat biasa saja dan lakukan aktiviti kita yang lain seperti membaca, tidur atau pun makan dan minum.





10.Akhir sekali, tanamkan perasaan sedikit gembira (enjoy) dengan usaha kita sendiri menghalang ketakutan kepada ketinggian itu.Contohnya, selepas menaiki Roller Coaster turun naik dari ketinggian yang berbeza, kita ‘set’ kan minda kita selepas itu mahu menikmati makanan kegemaran kita atau pun membeli sesuatu yang agak berharga/mahal kepada diri sendiri kerana berjayanya kita melepasi halangan perasaan gayat/Acrophobia itu.

Ok?

Saya harap kita sama2 dapat menghilangkan perasaan gayat/Acrophobia kita sedikit demi sedikit.

Semoga berjaya dan silalah lakukan ‘therapy’ yang saya berikan ini.

Inshaa Allah kita akan berjaya menghilangkan perasaan gayat/Acrophobia.

…Ingat, jangan biarkan hidup anda diselubungi …Gayat sepanjang hayat….

Tiada ulasan: