Iklan Nuffnang

Puas Berendam.. di Kolam Residence Inn Cherating

alriana5604@gmail.com - AL The One

Hai semua,Salam sejahtera..

Bagi umat Islam semua,Salam Awal Muharram saya ucapkan iaitu Bulan pertama bagi setiap tahun baru Islam/Tahun Baru Hijrah.Kita sudah memasuki Tahun 1444 Hijriah sekarang ini.

Jadi sematkan azam (resolusi) masing2 untuk menjadi manusia yang lebih baik dari sebelum2 ini,Ok..

Baiklah guys, saya sudah semakin sihat dari kesan pembedahan lutut yang menyakitkan namun tidaklah sepenuhnya sihat.Masih terasa kesakitan apabila berjalan cepat,berjalan jauh dan juga melakukan apa2 pergerakan yang sedikit lasak pun saya masih terasa kesakitannya di lutut kanan saya ini.

Walau bagaimanapun saya secara sedikit demi sedikit sedang menjalani proses penyembuhan dan kerapkali juga saya hadir ke Hospital untuk melakukan rawatan fisioterapi.

Pada kisah kali ini,di ruangan blog yang sudah jadi Diari Kehidupan saya ini,saya sengaja mahu berkongsi dengan ‘short trip’ saya menginap di Residence Inn Cherating,Kuantan Pahang.

Apa bagusnya Residence Inn Cherating ini,ya?

Mari kita baca di antara sebab2nya :

1.Kadar penginapan bilik biasa/standard 2-3 orang sebilik masih mampu bayar, sekitar bawah RM200 sahaja.

2.Resort yang boleh dikatakan ‘so-so’, sederhana tarafnya mungkin 3 bintang,tapi selesa dan berada di kejiranan yang berjujukan dengan Resort2 mewah, iaitu di antaranya Royal Chulan Cherating Villas,Holiday Villa Beach Resort & Spa Cherating,The Kasturi Resort Cherating,Club Med Cherating dan beberapa lagi penginapan mewah yang harganya mencecah 4 angka bagi harga penginapan semalaman.

3.Residence Inn Cherating ini agak berdekatan dengan Pantai Cherating,memandu kereta sekejap sahaja sampai ke tepi pantai yang ada disediakan ruang meletak kenderaan berbayar.Jika bawa basikal,boleh berbasikal sahaja di kawasan ini dengan tenang dan nyaman.

4.Kolam Renangnya luas dan besar,puas lah dapat berendam sampai menggigil kesejukan.Bagi yang sudah lama tidak merasa mandi kolam dan berenang di kolam yang besar dan luas bersama anak2, silalah datang ke sini untuk mandi manda berendam di kolam renang,lebih2 lagi apabila ketika cuaca panas dan matahari terik.

5.Jika jemu dan sudah biasa dengan makanan disediakan pihak Resort (sebab kebiasaannya mana2 Resort/Hotel,makanannya agak tidak jauh beza),boleh saja buat pesanan dari Grab atau Food Panda dan pilih sahaja Restoran atau Gerai Makan berdekatan dalam lingkungan resort ini,biasanya jarak dalam 10-20 KM sahaja dari Cherating ke Kemaman iaitu bandar berdekatan,rider Food Panda/Grab hantar makanan dipesan sampai ke lobi resort, walaupun kita buat pesanan di waktu malam, sebelum pukul 10.00 malam.

Inilah di antara kelebihan2 yang bagi saya ianya agak penting bagi golongan seperti saya.iaitu yang lebih suka memilih ‘penginapan bajet’ apabila pergi bercuti dan menginap di mana2 jenis penginapan.Bak kata pepatah ‘Ukurlah baju di badan sendiri’.Jangan boros dan membazir dalam berbelanja dan dalam masa yang sama janganlah pula berkira atau kedekut pula kepada keluarga.Seimbangkanlah mana2 yang patut.

Ok,guys, tidak banyak yang saya dapat kongsikan buat kali ini,hanyalah dengan seruan dan kata2 yang biasa saya lontarkan dan catatkan dalam penulisan di blog saya.

Kita mahukan kegembiraan,ketenangan,keseronokan maka kita berusaha lah dan laksana kan lah dengan kadar kemampuan kita.

Ingat ‘tagline’ blog saya ini – Santai Kita,Cara Kita.

Kita tidak perlu menunggu sehingga menjadi kaya dan mewah untuk kita bergembira bersama keluarga.Kita lakukan mengikut cara kita,gaya kita sendiri dan kita akui akan keterbatasan kita pada sesuatu perkara lain.

Saya percaya,dengan cara kita merancang,menyusun,berdisiplin dalam berbelanja dan menguruskan sumber kewangan keluarga,sesiapa juga boleh dan mampu untuk bersantai,bercuti,melancong dan meneroka lokasi2 yang belum pernah kita kunjungi.

‘Jauh perjalanan,luas pengetahuan’, sesungguhnya kata2 pepatah ini jika kita renungkan memang bertepatan dengan kehendak Allah selaku Maha Pencipta dan kita kaitkannya dengan semakin banyak lokasi kita kunjungi dan ‘pergi berjalan’ seharusnya kita lebih rasa bersyukur melihat kebesaran ciptaan Allah di atas muka bumi ini.Lebih banyak kita dapat menimba pengalaman dan ilmu pengetahuan.

Jadikan ianya suatu ‘positive vibes’ iaitu satu ‘caj positif’ kepada diri kita dan keluarga apabila dapat peluang dan rezeki pergi bercuti dan bersantai semestinyalah jiwa kita dan tenaga kita lebih bermotivasi untuk meneruskan kehidupan dan lebih gigih untuk bekerja dan menjadi lebih bertanggungjawab kepada keluarga dan majikan.

Saya suka akhiri posting blog saya pada kali ini dengan beberapa rangkap pantun ciptaan saya :

‘Pergi Cherating hanya bertiga,

Sampai di sana terasa penat,

Eratkan hubungan antara keluarga,

Semoga Allah melimpahkan rahmat.’

 

‘Residence Cherating nama diberi,

Resort yang cantik kolamnya luas,

Jangan putus asa,jangan merendah diri,

Rahmat dari Allah tidak terbatas.’

 

‘Residence Cherating tempat yang tenang,

Bawalah keluarga bermandi manda,

Eratkan kasih,limpahkan sayang,

Membina hidup keluarga bahagia.


Wallahu’alam, semoga kita berjumpa lagi di lain lembaran.

Tiada ulasan: