Iklan Nuffnang

Khamis, 30 Ogos 2012

Samsung Galaxy Note 2 : Sebuah 'Phablet'?

alriana5604@gmail.com - AL The One

Hari ini Samsung melancarkan Galaxy Note 2 pada majlis khas di Berlin bersama-sama beberapa peranti baru.Galaxy Note 1 atau yang asal telah dikeluarkan hampir setahun yang lalu, dan lebih 10 juta unit dijual.

Samsung Galaxy Note 2 meningkatkan ciri-ciri sebelumnya dengan stylus pen direka semula, skrin yang lebih besar, dan perisian yang besar dan ciri-ciri baru.Sesuai dengan jolokan gabungan 2 perkataan, ‘Phone dan Tablet atau ‘Phablet, Samsung masih belum mendedahkan tarikh keluaran rasmi untuk peranti baru mereka', tetapi jangkaaan peranti itu untuk dijual di kedai-kedai seawal Oktober, walaupun lebih berkemungkinan ia tidak akan disediakan sehingga November,iaitu dalam masa untuk musim percutian membeli-belah atau pun ketika berlangsungnya Karnival Membeli Belah hujung tahun.Mengenai harga, yang masih kekal misteri untuk sekarang, ia mungkin akan bermula daripada USD$199 hingga USD$399 bergantung kepada berapa banyak memori yang anda mahu.

Spesifikasi Samsung Galaxy Note 2

Samsung Galaxy Note 2 mempunyai skrin 5.55 inci AMOLED dengan 1280 X 720 piksel, menjadikannya nyata lebih besar daripada yang asal 5.3 inci bagi Galaxy Note yang lama.Satu paparan yang lebih besar bermakna lebih luas paparan skrin untuk melihat lebih banyak kandungan dan lebih menikmati aplikasi kegemaran visual anda.

Reka bentuknya nipis dan anggun, dan datang dalam dua pilihan warna (putih atau kelabu) buat masa ini.

Sama seperti Galaxy Note yang asal, skrin peranti baru adalah keseronokan untuk melihat, memaparkan kulit hitam gelap dan warna-warna terang walaupun dari sudut yang luas. Ini mungkin tidak kisah untuk pengguna purata telefon pintar anda, tetapi apabila anda mula berfikir tentang Galaxy Note 2 sebagai tablet, manfaat skrin yang mengagumkan ini menjadi jelas. Bagi manafaat aplikasi video, menonton video dan melihat gambar-gambar menjadi lebih menguntungkan.

Butang 'Home' Galaxy Note 2 juga adalah lebih besar, dan diapit di antara 'Menu' dan butang 'Back' yang menyala apabila digunakan dan kemudian dengan cepat hilang.

Samsung juga telah membuat peningkatan yang serius kepada Pen S. Stylus "pintar"nya menjadi lebih besar, kedua-dua panjang dan lebar, menjadikan ia merasa dan bertindak lebih seperti pen sebenar. Stylus baru boleh melakukan lebih baik, bertindak sebagai penunjuk dan ‘cursor’. Apabila tidak digunakan, pen stylus sesuai dengan selesa di dalam poket di sudut bawah kiri Galaxy Samsung Note 2.

Pen S berfungsi seperti penunjuk laser dan tidak perlu menyentuh skrin untuk membuat pilihan. Apungkan di atas gambar atau video dan tetingkap pratonton akan terbuka, menawarkan maklumat lanjut. Anda juga boleh "digital" terbalik gambar anda dan menulis nota atau peringatan pada belakang gambar.

Mungkin yang paling mengagumkan,Galaxy Note 2 juga boleh beroperasi dua aplikasi pada skrin sekali gus, bermakna anda boleh menonton filem semasa melayari web. Rasanya hampir seperti menggunakan komputer sebenar.

Samsung Galaxy Note 2 juga menawarkan ciri-ciri baru yang dipanggil Skrin Rekod.Ia bermakna telefon pintar anda menyimpan rekod segala-galanya yang berlaku pada skrin, termasuk tanda stylus dan audio.

Selain dari warnanya yang luar berkilat itu,Samsung Galaxy Note 2 memiliki kuasa pemproses 1.6GHz quad-core Samsung Exynos, 2GB RAM dan bateri 3100 MiliAmphere Hour (MAH). Bagi versi keluaran dari Amerika, Galaxy Note 2 berkemungkinan akan menampilkan dwi-teras pemproses Snapdragon S4, kebanyakannya kerana ia berfungsi lebih baik dengan Long Term Evolution (LTE)*.

*LTE adalah piawaian untuk komunikasi kelajuan tinggi bagi telefon bimbit dan data.

Ia juga menggunakan sistem operasi terbaru 4.1 Jelly Bean Android OS, bermakna objek pada skrin bergerak lebih cepat dan bersih berbanding sebelum ini. Versi Amerika Galaxy Note 2 berkemungkinan akan menampilkan dwi-teras.

Galaxy Note 2 juga datang dengan 8 megapiksel kamera utama, dan 2 megapiksel sensor menghadap ke depan.

Sumber : Berita TV9






Tiada ulasan: