Iklan Nuffnang

Tidak Suka Kucing vs Pencinta Kucing vs Pemilik Kucing - Anda kategori mana satu ?

alriana5604@gmail.com - AL The One

Salam kepada semua pengunjung blog saya,

Hai guys, lama kita tak bersua di arena maya ini.

Saya sebenarnya sudah lama tidak mengarang dan menulis (menaip sebenarnya).

Bukan sebab malas,bukan sebab sibuk sangat,bukan juga sebab sudah lupakan blog ini dan bukannya sebab sudah hilang minat menulis.Minat menulis tu masih ada lagi.

Tapi,entah lah saya dilanda perasaan bercampur baur semenjak beberapa bulan kebelakangan ini.

Saya berasa sepi,sunyi,hiba,sedih dan acapkali kadang2 suka menyendiri.Ini kerana selepas Ibu saya meninggal dunia pada tahun lepas,2021 iaitu di pertengahan bulan Ramadhan,tepatnya ialah pada 15 Ramadhan.

Kini saya belajar untuk terima kenyataan,yang pergi tetap akan pergi dan sudah pun pergi,saya belajar untuk hidup tanpa Ibu sekarang ini.Bukanlah saya ini ‘anak manja emak’ sebab saya pun anak yang agak berada di kedudukan pertengahan dan ke bawah dalam adik beradik saya.Jadi saya biasa2 saja,bukan anak kemanjaan Ibu.

Lantaran kesedihan ini lah yang mengheret saya hingga saya tiada ‘mood’ untuk menulis lagi bagi beberapa bulan kebelakangan ini.

Tapi sekarang,saya sudah mulai gagahkan diri dan kuatkan semangat.Sesungguhnya Ibu saya lebih memahami saya berbanding orang lain.Lantaran kehilangannya benar2 menyebabkan saya tiada tempat untuk berkomunikasi dan sudah tiada insan mulia yang selalu menjadi ‘good listener’ saya.Walaupun Ibu bukanlah boleh menyelesaikan semua masalah saya,tapi dia mendengar sahaja pun sudah melegakan hati saya.

Benarlah kata orang,kawan2 kita boleh cari,isteri kita boleh dapat ganti yang lain atau tambah pun boleh (hahaha),tapi Ibu,Ayah dan adik beradik kita tidak boleh cari ganti.

………………………………………………………………………………………..

Ok,habis di situ hal keadaannya berkenaan kenapa saya sudah lama tidak menulis dan membuat posting terbaru di blog atau Diari Peribadi saya ini.

Cerita yang saya nak ketengahkan kali ini ialah berkenaan KUCING.Bukannya nama tempat Kuching di Sarawak atau Jalan Kuching.

Saya terlebih dulu,mohon maaf kepada pencinta,pembela,pemelihara dan penyanjung atau pengkagum kucing, ya.

Saya adalah bukan dalam kategori itu.Saya bukannya pencinta,pembela,pemelihara dan penyanjung atau pengkagum kucing.Sangat2 minta maaf guys…

Tapi saya juga bukannya pembenci,penganiaya,pembunuh atau pemukul yang mencederakan kucing atau haiwan2 lain juga.

Ok,habis tu saya apa?

Saya ialah individu TIDAK SUKA KUCING.Lain kan bunyinya?

Tidak Suka Kucing ini banyak sebab guys…bukannya apa, saya highlight kan issue ini,sebab ramai sangat di kejiranan kita dan semua orang yang khususnya sayangkan kucing dan memelihara kucing tidak tahu menjaga haiwan peliharaan mereka dan juga membiarkan kucing2 mereka lepas bebas berkeliaran merata2,membuang najis merata2,masuk ke dalam halaman ‘car porch’ orang dan kencing di merata2 sebagai ‘menanda kawasan’ di dominasi oleh kucing2 mereka.

Anda rasa macam mana?Mesti anda akan berhujjah begini,khususnya bagi pencinta kucing dan suka membiarkan dan mudah sangat melepas bebaskan kucing2 mereka.

Di antara hujjah2 itu saya senaraikan di bawah ini :

1.Kucing ialah binatang kesayangan Rasulullah dan Sahabat Baginda,Abu Hurairah,kenapa kau tak suka apa yang Rasulullah suka? – Ini ‘killer question’ yang sesiapa pun tak berani nafi tau..

2.Kucing ialah haiwan yang bukan untuk dipelihara secara dikurung dalam kurungan/kandang,tapi dengan biarkan kucing2 lepas bebas, akan menjadikan kucing aktif,riang dan gembira.- Ini punchline yang tak adil,guys…sebab kalau pemilik kucing hanya biar lepas bebas tanpa hirau keselesaan rumah dan kehidupan orang lain,membuang najis dan kencing di merata2 dan meluruhkan bulu2 di sekitar rumah/dalam rumah orang,hukumnya sudah berdosa guys..Kena ingat,tidak semua orang yang menyukai kucing,contohnya macam saya.Tapi dalam masa yang sama saya tidaklah anti kucing atau bila nampak kucing nak bunuh atau pukul guys,paling kuat pun jerkah dan halau saja.

3.Kalau lepas bebas pun kucing,kepada jiran/orang yang terkena gangguan ketidakselesaan contohnya kucing mereka buang najis,kencing di laman rumah/car porch jiran,beritahu saja lah.-Ini pun ‘indah khabar dari rupa’ guys.Cakap memang senang tapi tuan punya kucing monitor atau tidak?Takkan tak ada kerja lain asyik nak diberitahu dan diminta suruh cuci najis dan kencing kucing,silap2pemilik kucing tak puashati dan bergaduh besar jadinya.

4.Kucing saya dengar kata/arahan,kucing orang lain tu yang buang najis dan kencing merata2 tu.-Ini pun seolah2 ‘denial syndrome’ ni guys…Tuan kucing memang lah menyebelahi dan membela kucing dia tapi apa yang berlaku di belakang pemilik kucing,bukan semua dia tahu.Sindrom menafikan apa2 yang diadukan oleh orangramai seolah2 menjadi trend baru, selayaknya lah pemimpin2 kerajaan kita pun suka sangat menafikan sesuatu perkara tanpa usul periksa terus menafikan tanpa ada penyiasatan terlebih dulu.

5.Kucing saya baka baik,Parsi lah,FlatFace lah,Bengal lah,Siam lah,memang mahal saya beli,kucing peliharaan saya tak keluar rumah pun.- OK guys,ini memang ada lah sedikit logiknya,sebab harga mahal,kan?Ini saya boleh terima.Mana tak nya guys,kalau seekor kucing nilainya ribuan ringgit, RM10K,20K,memang lah tak dibiarkan lepas bebas keluar rumah,nanti dicuri/diculik orang bawak lari.Jadi ada munasabahnya yang kucing2 mahal begini jarang2 sangatlah pemilik membiarkan ia tidur merata2,berkeliaran di kejiranan,membiarkan membuang najis dan kencing merata2.Ini dapat pujian dari saya,anda selayaknya ialah penjaga dan pemilik kucing yang betul2 pandai dan tahu sensitiviti masyarakat dan kejiranan terdekat seperti saya !

Jadi,apa benda nya ni?Apa kesimpulan dan apa benda yang saya nak ‘highlight’kan sebenarnya ni?

La…tak faham lagi ke?

Begini,point2 saya atau hujjah2 sebanyak 5 hujjah disenaraikan di atas tadi,ialah kebiasaan sangat saya dengar dan sudah hadam dengan alasan2 pemilik2 kucing.Mereka berasa mereka di pihak yang benar kononnya mereka ‘Animal/Cat Lover’,lantaran mereka anggap orang tidak suka kucing ialah bermasalah,tidak tahu menyayangi haiwan dan sangat cerewet kepada kucing.Bahkan ada yang menganggap perkara ini remeh temeh dan bukanlah masalah mereka sebagai pemilik kucing.

Saya cuma nak bahas Hujjah pertama sebab belum dibahaskan lagi.

‘’Kucing ialah binatang kesayangan Rasulullah dan Sahabat Baginda,Abu Hurairah,kenapa kau tak suka apa yang Rasulullah suka?’’ – Ini killer question yang sesiapa pun tak berani nafi tau..

Anda tahu tak Rasulullah sangat sayangkan haiwan termasuk kucing.Saidina Abu Hurairah pula suka bermain dan menyorokkan anak kucing di lengan jubahnya.Itu pun tiada melibatkan apa2 gangguan kepada orang lain atau kejiranan lain.Maksudnya, kasih sayang Baginda dan Sahabat kepada kucing tidak menyebabkan orang lain tidak selesa,seperti membiarkan kucing berkeliaran merata2,tidak menjaga kebersihan,membuang najis,muntah dan kencing merata2.

Agak2 anda pemilik2 kucing sekarang ada kah yang berakhlak memelihara dan menyantuni/menyayangi kucing seperti Baginda Rasulullah dan Sahabat?

Jawapannya sangat2 kurang, bahkan mungkin seorang sahaja dalam 10 pemelihara kucing yang berkelakuan seperti itu.

Ok,habis tu bagaimana kami ini,sebagai pemelihara/pemilik kucing untuk membetulkan semula cara kami menjaga kucing?

Caranya,tidak dapat tidak,pemilik2 kucing kena kurung kucing mereka….??? What the hell? NO!

….Nanti dulu, maksud saya bukannya kurungan ‘pet cage’ yang kecil itu.


Anda yang berhati mulia2 ini yang suka pelihara kucing2 ini,anda perlu sediakan kurungan yang besar.

Sebesar mana?Ya,sebesar rumah anda sendiri,ikutlah,terpulanglah bagaimana besarnya saiz rumah anda.Biar si kucing2 yang comel2 itu semua dibesarkan dan dilepaskan hanya di dalam rumah2 anda sahaja dan seboleh2nya ketika anda atau keluarga anda berada dalam rumah sahaja.

Tujuannya ialah dapat memantau dan menjaga si bulus dengan baik dan sepenuh perhatian.Tanpa membenarkan si bulus keluar rumah anda,ia dapat menyelamatkan anda dari berbuat dosa kerana kemungkinan untuk mengotorkan kejiranan berdekatan,adalah tiada, dan anda juga boleh menyelamatkan si bulus anda,mungkin dikhuatiri ada yang memukul si bulus anda.

Jika anda pernah lihat dan terbaca di akhbar2,memang ada wujudnya “Cat Shelter’ khas yang mana penjaganya membuat satu kawasan kurungan yang besar dan memelihara kucing2 yang banyak di dalamnya.Ini juga salah satu kaedah yang sangat bagus.Justeru itu,jika anda ada tanah yang luas di kawasan kediaman anda, contohilah cara menjaga dan memelihara kucing seperti ini.Buatkan satu ‘cage’ yang luas,dipenuhi kayu kayan untuk melatih kucing melompat dan adanya penjagaan kebersihan yang betul dan sentiasa dijaga.

Namun jika anda ialah seorang yang sibuk,saya menyeru supaya janganlah nak buat kawan dengan kucing dan memeliharanya lalu melepas bebaskannya keluar merata2,ini cara yang salah.

Akhir sekali,saya sekali lagi memohon maaf kepada pemelihara kucing,OK.Bukannya saya benci kucing dan benci kepada pemelihara kucing,tapi kebanyakannya memang bersikap tidak cakna dan membiarkan kucing2 mereka lepas bebas dan mengganggu keselesaan kejiranan berdekatan dan mengotorkan rumah2 orang lain.Kepada pemilik kucing yang bagus tu,Alhamdulillah,anda saya ‘salute’ sebab pandai menjaga kucing dan anda tidak mewujudkan konfrontasi dengan kejiranan berdekatan anda.

For sure,saya pernah terfikir jika saya jumpa kucing2 yang tidak dijaga dengan betul begini,saya diam2 kan saja dan bawa kucing2 tersebut ke Pasar Basah berdekatan.Lagi kucing tu suka,makanan pun mewah,hari2 dapat makan kepala ikan,kepala ayam,sisa2 buangan ayam dan ikan yang boleh menggemukkan lagi kucing itu bila berada di kawasan Pasar Basah.

Selain itu,saya juga membeli satu balang khas dan mengisinya dengan sekampit makanan kucing dan diletakkan dalam kereta saya.Ini bertujuan untuk saya curahkan sedikit ketika saya jumpa mana2 kucing terbiar yang kelaparan dan saya membuktikan bahawa saya bukanlah ANTI KUCING tapi saya sekadar TIDAK SUKA KUCING tapi enggan menyakiti atau memukul haiwan kesayangan Rasulullah dan Sahabat tersebut.

So,bagaimana? Anda pemilik kucing,pencinta kucing,pembenci kucing atau sekadar TIDAK SUKA KUCING seperti saya?

 

Wallahualam.

 Sekian.

Tiada ulasan: