Iklan Nuffnang

Cuti2 Bajet 3H2M : Jom Terokai 'Hidden Gems of Besut'

alriana5604@gmail.com - AL The One 

Salam online kepada semua pengunjung blog saya, 

Buat kali yang berikutnya saya kongsikan di sini lokasi2 menarik yang saya telah kunjungi hanya sekadar nukilan dan catatan memori hidup saya bersama keluarga tercinta. 

Sekadar memanfaatkan hari cuti minggu bergabung dengan cuti Hari Kebangsaan baru2 ini, saya kepingin menjelajah dan menelusuri apa yang dikatakan ‘hidden gems’ di bumi Besut,Terengganu. 

Apa ada di Besut? 

Seronok kah berliburan dalam kawasan daerah Besut?

Nantikan jawapannya.

Teruskan membaca blog ini.






Walaupun kita masih di musim PKPP, saya cuba juga mencari waktu senggang/lapang untuk berlibur bersama anak dan isteri.

Mudah2an apabila telah melihat tarikan2 di tempat orang, diri ini akan terasa bertambah ilmu pengetahuan dan kembali ‘recharge’ serta lebih bermotivasi untuk bekerja.

Saya gunakan format yang saya buat sebelum ini dan ‘paste’ kan di sini agar senang untuk membaca Kisah Travelog /Cuti2 Bajet saya ini dan mudah pula memahaminya.

Kali ini saya kongsikan berkenaan kisah Cuti2 Bajet saya 3 Hari 2 Malam di Besut,Terengganu.

Saya berkunjung ke Besut dari tarikh 28 Ogos 2020 hingga 30 Ogos 2020.

Jom ikuti kisahnya.




Sebenarnya saya suka mencoretkan kenangan di blog peribadi saya ini. Ia untuk kenang-kenangan jika umur diizinkan oleh Allah hingga ke usia tua. Bolehlah dilihat kembali, dikenang kembali dan ditunjukkan kepada anak-anak dan cucu-cucu, sekadar sebagai cerita ceriti di hari tua atau setelah bersara.

Selain itu, segala isi kandungan yang berfaedah dari blog saya ini juga saya izinkan dibaca, digunakan dan dijadikan panduan. 

PERMULAAN CERITA 

Mungkin bagi segelintir ‘travel-holic’ (kalau wujudlah perkataan/terma ini), merujuk kepada mereka yang suka melancong, bersiar2, berjalan2 & ‘makan angin’ (holiday), Besut apa lah sangat bagi mereka, kan? 
Malah bagi mereka yang ‘ada-ada / kaya dan berduit banyak’, mereka tak pandang pun Besut ini.Dengan level pendapatan bulanan yang tinggi,mereka akan pergi bercuti ke luar negara.

Sebenarnya saya memilih untuk melancong ke Besut kerana ada tarikan2 yang belum pernah saya menikmatinya.Selain itu,saya juga tidak memilih untuk melancong ke Kuala Lumpur atau ke negeri2 di Utara seperti Penang,Kedah atau Perlis atas faktor keselamatan dan mahu mengelak penularan Covid19 di sana yang diberitakan hangat di TV, wujudnya kluster2 Covid19 yang baru.
 
Mari kita lihat apa ada di Besut,apakah lokasi2 tarikan yang dikatakan ‘Permata Tersembunyi’ (Hidden Gems) di Besut ini?

Semestinya selepas anda membaca entri/posting dari blog saya ini,tanggapan anda terhadap daerah Besut akan mula berubah dan agak terkejut rupa2nya di sini ada banyak lokasi2 tarikan yang hebat,kan?

Silakan terus membaca… 

HIDDEN GEMS OF BESUT 

Nah,di bawah ini adalah di antara ‘hidden gems’ yang belum begitu ramai orang tahu wujudnya di daerah Besut.

Ini sekadar senarai sahaja,bukannya saya kunjungi semua tempat2 ini di Besut. 

1. Air Terjun Hutan Lipur Lata Tembakah 
2. Air Panas La Hot Spring 
3. Pantai Air Tawar 
4. Jeti Kompleks Perikanan LKIM 
5. Masjid Kayu Ulul Albab Seberang Jerteh 
6. Luncur Udara Paragliding Kota Putera 
7. Pulau Rhu 
8. Pantai Bukit Kluang 
9. Air Terjun Lata Belatan 
10. Pulau Perhentian 

Nota : Kredit untuk website ini dan boleh klik di sini : https://ammboi.my/tempat-menarik-di-besut-terengganu/ 

KE MANA SAYA BERKUNJUNG ? 

Dalam 10 senarai itu, sudah 7 lokasi saya pernah sampai dan kunjungi sebelum ini.Tapi untuk Cuti2 Bajet kali ini, saya cuma sempat berkunjung 4 lokasi sahaja (tidak termasuk tempat2 penginapan).

Di manakah lokasi2 itu? 

Jom tatapi gambar2 yang sempat saya rakamkan memori2 yang begitu manis dan menyeronokkan ketika berada di sini. 

Seterusnya saya biarkan gambar-gambar berbicara memudahkan saya berkongsi detik2 indah ketika berada di sini.

Sungguh mendamaikan dan sungguh menyeronokkan ketika berada di sini.

LOKASI 1 : PANTAI AIR TAWAR
LOKASI 2 : TEMPAT2 PENGINAPAN YANG SAYA INAP
LOKASI 3 : PANTAI BUKIT KLUANG
LOKASI 4 : PULAU RHU
LOKASI 5 : MASJID ‘TEBUK-PASAK’ / MASJID KAYU SEBERANG JERTEH / MASJID ULUL ALBAB
PENUTUP CERITA

Ok,guys, setakat ini dahulu sekadar perkongsian yang ringkas.Semoga ianya berguna dan anda semua dapat sedikit idea untuk merancang percutian anda bersama keluarga nanti, sekiranya berhasrat ke lokasi tarikan di daerah Besut ini.

Seperti selalu dalam entri blog saya yang lepas (jika postingnya bertemakan pelancongan),saya ulang semula Tagline travelog saya, iaitu :

‘Santai kita, cara kita’.

Maksudnya, usah peduli & jangan hiraukan kata2 orang lain dan jangan cuba meniru gaya orang lain bercuti dan melancong.

Usahakan dan bina cara kita sendiri, kecenderungan kita sendiri dan kemampuan kita sendiri.Biar ianya ‘suit & fit’ dengan bajet kita,minat kita dan kecenderungan kita.Asalkan kita dan keluarga seronok menikmati percutian,maka tercapailah objektifnya kita bersantai.

Mungkin orang lain,mampu bercuti cara mewah,ada class/prestij tersendiri,menginap di hotel2/resort2 mewah bertaraf 5 bintang,ada pemandu membawa ke sana sini, jadi janganlah kita mencemburui mereka yang taraf hidupnya mewah dan eksklusif. 

Jika kita ada bajet yang kecil dan agak terhad,pergilah melancong dekat2 dan dalam negara sahaja, jika ada rezeki kurniaan Allah yang berlebih dan melimpah ruah, barulah kita usahakan untuk terokai dunia.

So, guys, last but not least, hargailah masa berkualiti kita bersama keluarga.

Jom melancong ! 

Bye2.

Wassalam.

Tiada ulasan: