Iklan Nuffnang

Manusia Bertanya & Al Quran Menjawab

alriana5604@gmail.com - AL The One

Sebenarnya, saya dapat 'input' yang saya kira amat berguna ini daripada seorang forumer di laman forum Tranungkite.net.

Saya tertarik terhadap huraian berbentuk 'soaljawab' yang forumer tersebut 'post' kan di 'thread' forum tersebut.Secara tidak langsung, forumer tersebut telah memberikan satu idea kepada saya untuk mem'posting' entri blog saya kali ini.Pujian dan 1001 kebaikan untuk forumer tersebut di atas huraian beliau yang saya anggap amat bernilai.

Silalah kita sama-sama amati bait-bait kata berbentuk soaljawab ini :

Setiap Manusia Yang Beriman Takkan Terlepas Dari Ujian Allah.

Cuba hayati dan amati ini :

1.Manusia Bertanya : Kenapa aku diuji ?

Qur’an Menjawab : Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:” Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? (Al-Ankabuut : 2). Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (Al-Ankabuut : 3)

2.Manusia Bertanya : Kenapa aku tidak diuji saja dengan hal-hal yang baik ?

Qur’an Menjawab : boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Al-Baqarah : 216)

3.Manusia Bertanya : Kenapa aku diberi ujian seberat ini?

Qur’an Menjawab : Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. (Al-Baqarah : 286)

4.Manusia Bertanya : Bolehkah aku menyatakan aku sudah frust/kecewa ?

Qur’an Menjawab : Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. (Ali Imraan : 139)

5.Manusia Bertanya : Bolehkah aku berputus asa ?

Qur’an Menjawab : dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. (Yusuf : 87)

6.Manusia Bertanya : Bagaimana cara menghadapi ujian hidup ini?

Qur’an Menjawab : Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. (Ali Imraan : 200) Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’. (Al-Baqarah : 45)

7.Manusia Bertanya : Bagaimana menguatkan hatiku?

Qur’an Menjawab : Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal. (At-Taubah : 129)

8.Manusia Bertanya : Apa yang aku dapat dari semua ujian ini?

Qur’an Menjawab : Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. (At-Taubah : 111)

Semoga kita tabah dalam menghadapi apa jua ujian, cabaran dan dugaan hidup.Insya Allah, 'pahit akan manis akhirnya'...

Tiada ulasan: